آخرین اخبار
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱
معرفی خودرو کیا K5 با مشخصات فنی | کیا اپتیما جدید در راه بازار + قیمت
بازدید:۳۳۵
خودروی کیا K5 توربو سدان جدید و وارداتی بازار است که در دور جدید واردات توسط شرکت کوشا خودرو به ایران می آید.
کد خبر : ۱۰۳۷۳۵

به گزارش صد آنلاین، کیا K5 یا همان اپتیمای معروف یکی از محبوب‌ترین و خاطره‌انگیزترین سدان‌های کره‌ای در بازار ایران و جهان به حساب می‌آید. شرکت کوشا خودرو در سال ۱۴۰۳ اقدام به واردات کیا کی ۵ توربو ۱۵۰۰ کرده است که در ادامه به بررسی و معرفی این سدان جذاب کره‌ای پرداخته‌ایم.


کیا کی ۵ که در بسیاری از کشورها با نام اپتیما شناخته می‌شود، از سال ۲۰۰۰ به لیست تولیدات کمپانی کیا موتورز اضافه و تا سال ۲۰۱۹، چهار نسل از آن با نام‌های کی ۵، اپتیما، لوتزه و مگنتیس به بازارهای گوناگون تزریق شد.


اما از سال ۲۰۱۹ و همزمان با عرضه نسل پنجم این خودرو، کیا موتورز تصمیم گرفت تا از این به بعد صرفاً این سدان سایز متوسط را با عنوان K5 به مشتریان سراسر جهان تحویل دهد و بنابراین از حالا به بعد، دیگر اثری از نام اپتیما روی این خودرو نخواهیم دید.

شرکت کوشا خودرو به عنوان نماینده محصولات کیا موتورز در دور جدید واردات، ابتدا نسخه تنفس طبیعی ۲ لیتری کیا کی ۵ را به صورت محدود در کشور عرضه کرد و از سال ۱۴۰۳ نمونه ۱.۵ لیتری توربوشارژ این خودرو با برخی امکانات بیشتر را به ایران آورد.


کیا K5 توربو از لحاظ طراحی ظاهری تفاوت چندانی با مدل تنفس طبیعی ۲ لیتری ندارد. این خودرو اصولاً به عنوان یک سدان نیمه لوکس خانوادگی در رده قیمتی نه‌چندان بالا شناخته می‌شود و با طراحی متفاوت نسل پنجم توانسته طرفداران بیشتری را حول خود جمع کند. استایل کشیده و شیب ملایم سقف و ستون‌های خودرو باعث می‌شود تا کمی به سمت ماشین‌های لوکس و اصطلاحاً لیموزین مانند تمایل پیدا کند، اما طرح چهره و فرم فستبک عقب آن به سمت محصولات اسپرت، جوان‌پسند و مسابقه‌ای متمایل شده است.


بدین ترتیب، یک تیر و دو قلاب به سمت مشتریان هدف پرتاب شده تا هم متقاضیان مسن‌تر یا خانواده‌ها این نوع طراحی را بپسندند و هم چهره نسبتا خشن و تهاجمی این محصول بتواند دل مشتریان جوان‌تر را هم به دست آورد.

حالت اسپرت سپرهای جلو و عقب، فرم خاص دی‌لایت‌های رعد مانند، به علاوه طرح جذاب دیفیوزر سپر عقب و چراغ‌های به هم پیوسته زیبا در این ناحیه، در مجموع باعث شده تا کیا کی ۵ توربو ظاهر نسبتا اصیل، جذاب و کماکان دلچسبی از خود ارائه دهد. ناگفته نماند که نسخه ۲۰۲۴ این خودرو به صورت فیس لیفت شده کامل در بازارهای جهانی حضور دارد که تا زمان نگارش این مطلب، هنوز خبری در مورد ورود آن به بازار کشور شنیده نشده است.

کیا کی ۵ توربو به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم TGDI مجهز شده که حدود ۱۷۰ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. حداکثر گشتاور این موتور نیز معادل ۲۵۳ نیوتن متر است که در محدوده ۲۲۰۰ تا ۴۰۰۰ آر پی ام در دسترس راننده خواهد بود. گیربکس کیا کی ۵ توربو نیز از نوع ۷ سرعته دو کلاچه خشک است و نیروی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

با توجه به تغییر موتور و گیربکس به نظر می‌رسد که کیا K5 توربو نسبت به مدل ۲ لیتری تنفس طبیعی نیاز به دقت بیشتری در نگهداری دارد؛ چرا که هم پیشرانه آن از نوع ۱.۵ لیتری توربوشارژ TGDi است و هم گیربکس اتوماتیک دو کلاچه خشک روی این خودرو انجام وظیفه می‌کند. بنابراین هم از لحاظ کیفیت بنزین و نوع روغن مصرفی و هم از لحاظ میزان فشار روی گیربکس، باید مالک خودرو حساسیت بیشتری داشته باشد تا استهلاک فنی کیا کی ۵ خیلی بالا نرود.

با توجه به موتور قدرتمندتر و بهره‌گیری از یک گیربکس تند و تیز دو کلاچه، شتاب صفر تا صد کیا کی ۵ توربو مقداری بهبود یافته و به حوالی ۹.۲ ثانیه رسیده است که البته در عمل می‌تواند به بیش از ۱۰ ثانیه نیز برسد. میانگین مصرف سوخت کیا K5 توربو نیز تقریباً در حدود ۶.۷ لیتر به ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر است که می‌تواند بیانگر مصرف نسبتا پایین این ماشین خانوادگی باشد.

بنزین مورد نیاز پیشرانه از یک باک ۶۰ لیتری تامین می‌شود و بدنه خودرو به همراه شاسی نیز روی سیستم تعلیق مستقل مک فرسون در جلو و مالتی لینک در عقب سوار شده‌اند. وجود سیستم مستقل مالتی لینک در عقب، ضمن بهبود هندلینگ می‌تواند دست مهندسان را برای نرم‌تر کردن سواری خودرو بازتر بگذارد و آسایش سواری بیشتری را برای سرنشینان به همراه بیاورد.

کابین کیا کی ۵ توربو نسبت به قبل باکیفیت‌تر به نظر می‌رسد، به ویژه به‌کارگیری نمایشگر تمام دیجیتال به عنوان صفحه کیلومترشمار یا همان کلاستر به همراه شیفتر دنده گردان در کنسول وسط باعث شده تا این خودرو نسبت به قبل جذابیت بیشتری در کابین خود ارائه دهد و بتواند بخش زیادی از انتقاداتی را که به نسخه ۲ لیتری تنفس طبیعی پایه وارد بود، از خود دور سازد.

سطح کیفی متریال تقریبا مرغوب به نظر می‌رسد و این نکته باعث می‌شود تا سرنشین از حضور در کابین این سدان نه‌چندان گران‌قیمت (در بازارهای جهانی) حس مطلوبی به دست آورند. داخل کابین بسیار جادار است و محدودیت شدیدی برای افراد بلندقد از حضور در ردیف جلو یا عقب به وجود نخواهد آمد. ضمناً حدود ۴۵۳ لیتر گنجایش درون صندوق عقب کیا کی ۵ توربو وجود دارد که می‌تواند برای مسافرت‌های خانوادگی ۴ تا ۵ نفره کاملاً کارآمد و کافی باشد.

خوشبختانه سطح امکانات کیا کی ۵ توربو ۱۵۰۰ نسبت به مدل ۲ لیتری تنفس طبیعی بهبود پیدا کرده و حالا کیسه‌های هوای متعدد به علاوه سامانه‌های هشدار دهنده یا کمک راننده مدرن به این خودرو اضافه شده است.

سیستم ترمز اضطراری، کیسه هوای پرده‌ای، کیسه‌های هوای جانبی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم جلوگیری از تصادف، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، سیستم هشدار سطح توجه راننده به جاده، سنسورهای پارک جلو و عقب، قابلیت انتخاب حالت رانندگی، تهویه اتوماتیک دوگانه، شارژر وایرلس، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی مالتی مدیا، استارت بدون کلید و… از مهم‌ترین تجهیزات رفاه و ایمنی کیا کی ۵ توربو ۱۵۰۰ به حساب می‌آیند.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی شش کیسه هوا - رادار نقطه کور - رادار خط خوان - اخطار برخورد از جلو - ترمز اضطراری اتوماتیک

امکانات رفاهی کروز کنترل تطبیقی - سقف پانوراما - دوربین ۳۶۰ درجه - ترمز پارک برقی - دنده پشت فرمان (در نسخه توربو) - جلو آمپر دیجیتال - نور بالای اتوماتیک - فناوری LED چراغ ها - شارژر بیسیم تلفن همراه - تهویه اتوماتیک دو کاناله - صندلی برقی جلو - تریم داخلی چرم - استارت دکمه ای - استارت استاپ اتوماتیک - گرمکن فرمان - رانندگی خودکار بین خطوط - رادار تابلوخوان - سیستم صوتی JBL

مزایا و معایب

مزایا کیفیت مونتاژ مناسب - سواری نرم - کابین جادار - شتاب مناسب - توان حرکتی خوب

معایب نبود برخی امکانات مانند سردکن و گرمکن صندلی های جلو- استفاده از جعبه دنده دو کلاچه خشک در تیپ توربو

این خودرو در بازار ایران فعلاً رقبای صفر کیلومتر چندانی ندارد و نزدیک‌ترین و سرسخت‌ترین حریف آن اشکودا سوپرب است. هوندا سیویک وارداتی آذریوردسال‌ نیز می‌تواند حریف مناسبی برای این خودرو کره‌ای باشد. جی ای سی امپو نیز به عنوان یک سدان جذاب وارداتی چینی می‌تواند رقیب مناسبی برای کیا کی ۵ توربو باشد، هرچند که با توجه به سلایق مشتریان ایرانی احتمالاً درخواست‌ها برای کی ۵ نسبت به خودروهای همرده چینی بسیار بالاتر خواهد بود.

البته اگر بحث واردات خودروهای خارجی کارکرده رونق بگیرد، آن وقت محصولاتی همچون هیوندای سوناتا و تویوتا کمری‌های جدید هم می‌توانند رقبای سرسختی برای کیا کی ۵ توربو محسوب شوند.

 
منبع: آخرین خودرو

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها